Munkacsoport vezető: Dr. Simongáti Győző

Munkacsoport eddigi fontosabb projektjei: 

  1. A projekt célja a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő északi területének fejlesztéséhez kapcsolódó új kikötőmedence nautikai viszonyainak közlekedés-biztonsági vizsgálata volt.

    A szimulációs vizsgálatra a Nemzeti Közlekedési Hatóság, Hajózási Felügyeletének kívánságára került sor annak okán, hogy a tervezett kikötőmedence bejárata éppen a Duna bal partján, egy jobb kanyarban helyezkedne el, és ebből következően a kikötőbe ill. onnan kifelé való hajózásnál igen nagy keresztirányú sodrásra lehet számítani. Ezekből következően a feladat tulajdonképpen az volt, hogy egy „mértékadó” (110 m hosszú, egycsavaros, egy kormányos önjáró) hajó mozgását befolyásoló különféle hidrológiai és meteorológiai körülmények figyelembe vételével vizsgáljuk meg az új kikötőmedencébe történő be-, illetve az onnan történő kihajózási művelet biztonságos végrehajtásának lehetőségét. A ki- és behajózás lehetőségét az alábbi esetekben kellett megvizsgálni:

    A kikötőszáj meghajózása völgymenetben
    A kikötőszáj meghajózása hegymenetben
    Legnagyobb hajózható vízszintnél (LNHV)
    Legkisebb hajózható vízszintnél (LKHV)
    Közepes hajózható vízszintnél (KHV) 

    A hidrológiai információk a BME Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszékének numerikus áramlásmodellezésével előállított elemzésből származtak. A feladat kiterjedt a hajóműveletek biztonságos kivitelezhetősége érdekében szükséges műszaki feltételek és paraméterek megállapítására is. A vizsgálatok elvégzéséhez a tanszék által kifejlesztett hajóműveletek szimulálására szolgáló hajódinamikai modellt, a „ShipSiP” programot használtuk fel.

  2. „Hajómerülést csökkentő eljárás és úszóműpár” című találmány műszaki megvalósíthatóságának kérdéseit

    Tanszékünk a Dunaferr Portolan Kft.-vel 2005. januárjában kötött Kutatási szerződés keretében vizsgálta meg a P0401415 ügyszámú, Viski Sándor által jegyzett „Hajómerülést csökkentő eljárás és úszóműpár” című találmány műszaki megvalósíthatóságának kérdéseit. A szabadalom egy olyan eljárásra vonatkozik, amely a terhelt hajók merülését a hajóban lévő rakomány kihajózása nélkül, a kiemelendő hajó két oldalán elhelyezett, emelőkötelekkel és emelőcsörlőkkel felszerelt úszóművek segítségével hajtja végre. A feladat végrehajtása során a szükséges számítások elvégzéséhez a Plimsoll Kft. tulajdonában lévő 1380 tonna hordképességű önjáró hajó, az m/s HERSO I műszaki adatait használtuk fel.

    A vizsgálat az alábbi területekre terjedt ki:
    a hajókiemelő modellje
    az emelési művelet modellezése
    az emelőmű emelés közben adódó úszáshelyzete
    az emelőmű stabilitása
    szilárdsági kérdések
    hajótest
    hossz-szilárdsági kérdések
    harántszilárdsági kérdések
    emelőpontonok
    az emelőmű szükséges felszerelései
    az emelőmű becsült beruházási és üzemeltetési költségei
    a találmány értékelése
    javaslatok

    A kutatás eredményei nem publikusak.

  3. MoVeIT! projekt

    A belvízi áruszállító flotta költséghatékony korszerűsítésének felhívására adott válaszként a MoVe IT! projekt e célból olyan megoldási javaslatokat dolgoz ki, amelyek megfelelnek az flotta elöregedésével, a klímaváltozással, és a szigorodó környezetvédelmi előírásokkal kapcsolatos kihívásoknak. Mindezek mellett a project az egyes lehetőségek kiválasztásában is segítséget kíván nyújtani. A különböző variánsokra az új hajók építése során szerzett tapasztalatok, és a más közlekedési módoknál már alkalmazott technológiák beépítése, az energiafelhasználás hatékonyságának növelése, a környezetkárosító anyagok kibocsátásának csökkentése, valamint az új AND előírásokhoz való alkalmazkodás a jellemző. Fontos szempont továbbá annak figyelembe vétele, hogy a fosszilis üzemanyagok egyszer elfogynak, és egyszer majd más megoldásokra kell áttérni. 

    A MoVe IT! egyik fő célja a hajó hajtás- és villamosenergia-rendszerének modernizálása oly módon, hogy az illeszkedjék a hajó teljes élettartama alatt várható feltételekhez, hiszen ennek következtében jelentősen jobb teljesítményt lehet elérni ahhoz képest, mint amikor a hajót egyetlen tervezési célnak megfelelően tervezték. A tervezett munkamenet a következő: első lépésben a mintahajó(k) tényleges üzemi körülményeit kell felvenni meglevő hajókon végzett tesztek alapján, és ez alapján el kell készíteni a hajó üzemeltetési profilját. Ennek ismeretében lehet olyan optimális, integrált megoldási javaslatokat adni a hajó alakjának és hajtásrendszerének optimalizálására, melyek végeredményben minimális beruházási költséget és környezeti károkozást, de a legnagyobb hatékonyságot biztosítják.
    Ennek érdekében kutatási területeink közé tartozik az új hajtásrendszerek vizsgálata, az alternatív üzemanyagok, a régi motorok utólagos technikákkal való javítási lehetőségei, a jobb hajótest-kialakítás és új propellerek alkalmazásának vizsgálata, és az energiahatékony hajóvezetést támogató rendszerek kifejlesztése. További kiemelt terület annak vizsgálata, hogy a hajók főméreteinek növelése hogyan járul hozzá a jobb gazdasági és környezeti mutatókhoz, valamint a régi tankhajók átalakításának lehetőségei annak érdekében, hogy megfeleljenek az új ADN követelményeknek.
    A MoVe IT! projektben a különböző lehetséges megoldások gazdasági és környezeti szempontú értékelése is megtörténik majd.

    Tanszékünk három munkacsoportban vesz részt.

  4. CREATING projekt