Munkacsoport vezető: Dr. Gáti Balázs

Munkacsoportunk a távolból irányított légieszközök speciális követelményeinek megfelelő merev és forgószárnyas eszközök folyamatos fejlesztésén dolgozik. Feladatunk a legújabb elméleti kutatások eredményeinek szűrése, és az ígéretes megoldások megtalálása, majd továbbfejlesztése. Speciális fel- és leszállási megoldások elméleti és gyakorlati kutatása. Rendszeresen repítünk különböző robotpilótákkal és mérésadatgyűjtővel ellátott eszközöket, hogy pontosítsuk vagy identifikáljuk a számításokkal kapott aerodinamikai, repülésmechanikai és szilárdsági modelleket. Műhelyünk rendelkezik CNC vezérelt habvágó és lézervágó berendezéssel, valamint vákuumos kompozit technológiához és elektronikai munkákhoz szükséges kézi és gépi eszközökkel. Tapasztalt repülőmodellezők támogatják a munkacsoport munkáját. Jó kapcsolatot ápolunk a hazai robotrepülésben érdekelt intézetekkel és piaci szereplőkkel.

Munkacsoport eddigi fontosabb projektjei:

  1. Hungarocontrol: Conflict3D profilalkotó célprogram fejlesztése, 2011:
    A Hungarocontrol Magyar Légiforgalmi Szolgáltató Zrt. és a BME Repülőgépek és Hajók Tanszéke 2008 óta működik együtt légijárművek eseményeivel kapcsolatos kutatásokban. Ez idő alatt a legújabb repülésszimulátorok technológiájára alapozva kifejlesztettünk egy célprogramot, amely a Hungarocontrol-nál archivált adatok (SSR S Mode, A-SMGCS) alapján 3D-ben mutatja be a légtérben vagy a repülőtéren történt konfliktushelyzeteket

  2. A2 Net Team:
    Az EU FP7-es keretprogramjának támogatásával olasz, szlovén, amerikai és örmény partnerekkel a nagy magasságban hosszú ideig repülő robotrepülőgépek (HALE UAV) egyik kritikus pontjának számító szerkezeti rugalmasság kérdéskörén dolgozunk. A tanszékünkön kidolgoztunk egy matematikai modellt, amely alkalmas a repülőgépek szerkezeti deformációját és a repülési manőverek egymásra hatását leírni. A modell eredményeit 2013-ban a Clarkson University szélcsatornájában validáltuk, mely alapján a partnerek szabályzási algoritmusokat dolgoznak ki a szerkezeti deformáció csökkentésére a légerők megoszlásának befolyásolása útján.

  3. SINBAD:
    Az EU FP6-os keretprogramjában francia, holland német és angol partnerekkel kifejlesztettünk egy passzív elsődleges radart, amely egy repülőtér közelében több ponton méri a környezetben tapasztalható elektromágneses zaj összetételét. A mérésekben található korrelációk alapján nemcsak a jelforrások, hanem a jeleket visszaverő tárgyak térbeli helyzetét is meg tudja határozni. Tanszékünk egy olyan eljárást dolgozott ki és validált, amely az így kapott célok mozgása és bistatikus radarkeresztmetszetei alapján osztályozza a nem kooperáló célokat és ezzel támogatja a légiforgalmi irányító munkáját.

 

A munkacsoportról további információért a munkacsoport vezetőjét keresse!