Projekt azonosítója: 2020-1.2.4-TÉT-IPARI-TR

Projektvezető: Dr. Rohács Dániel

Konzorciumi tagok:

  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  • MouldTech System Kft.
  • Eskisehir Technical University

Támogatási összeg:

67 027 574 Forint

A projekt kezdete:

2022.03.01.

A projekt zárása:

2024.04.30.

A projekt bemutatása:

A projekt célja alkalmazott ipari kutatás keretén belül kifejleszteni a megfelelő technológiákat, módszereket és eszközöket, amelyek a jövőben pilótanélküli légijárművekkel végezhető útfelület állapotfelmérést és az adatokat geoinformációs rendszerbe integráló és azt a felhasználókkal széles körben megosztó megoldás, mint szolgáltatás kifejlesztését alapozzák meg. A jövőbeli szolgáltatás a felhasználókat; járművezetőket és autonóm földi járműveket szolgálja ki. A szolgáltatás információt nyújt az útfelület aktuális állapotáról, felmérve mind az üzemszerű kopást és sérüléseket, mind a különböző szennyeződések és akadályok okozta kockázatokat. Ilyen tipikus kockázatemelő tényezők lehetnek a hó, jég, csapadék, falevelek, sár, áradások, földcsuszamlások, olaj, állattetemek vagy elhagyott rakomány. Ezen objektumok különösen a lakott területen kívüli utakon jelentenek kockázatot, EU szinten a balesetek 62%-a itt történik, a halálos kimenetelű balesetek 14%-ért az útfelület a felelős. A jelenlegi megoldásokkal az ellenőrzés kockázatos, időigényes és költséges. A UAS technológia használatával a szolgáltatás javítja az ellenőrzések hatékonyságát, csökkenti a költségeit, az emberi személyzet kitettségét és ezáltal a kockázatokat. Környezetvédelmi szempontból is előnyös, mivel az elektromos hajtás miatt lokálisan 0 a kibocsájtás. A biztonság növelése a társadalmi-gazdasági költségeket is csökkenti, az életek megmentésén felül a kapcsolódó ápolási, javítási és helyreállítási költségeket, valamint a járulékos környezetterhelést is. A projekt során kifejlesztett technológiák, az üzleti modell fejlesztést, az alaprendszer (UAS, szenzorok, működés) definiálását, kiegészítő (útfelület elemző, konfliktus megoldó és dokkoló) rendszerek fejlesztését, az adatok geoinformációs rendszerbe integrálását és megosztását foglalják magukba. A projekt során a kifejlesztett technológiák alapján a potenciális jövőbeli szolgáltatás teljesítményére előzetes becslések kerülnek megfogalmazásra.