Tanszékünk az alábbi laboratóriumokkal rendelkezik. Ezekben többféle feladatra alkalmas, nagyobb értékű laboreszközök használhatóak, amelyek alkalmazásához magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek a Tanszék munkatársai.
Repülésszimulátor labor
A tanszéki fejlesztésű szimulátor számos fejlesztésen átesett, közel 20 éves folyamatosan tartó fejlesztési munka eredménye. A szimulátor célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek egy modern utasszállító repülőgép pilótafülkéjének működésébe, megismerhessék a repülőgép egyes rendszereinek működését, a repülés szimulációs modellek, algoritmusok működését, valamint az egyes avionikai rendszerek felépítését. Az oktatáson kívül, a szimulátor támogatja a Tanszék ágazati kutatás-fejlesztési tevékenységét is, pl. új fedélzeti rendszerek, repülésdinamikai modellek, automatikus irányító rendszerek fejlesztése, tesztelése, mint például a pilóták objektív munkaterhelést mérő eszköz, kormányszerv, vagy az AirFieldGlass.
Az Ascent szimulátor egy cca. 60 milliós értékű infrastruktúra, ami kizárólag a pilótaképzéshez használt. Jelenleg nagyságrendileg 80%-os terheltség mellett üzemel, ami a kötelező karbantartási, javítási, és vizsgáztatási időkkel együtt 2020-ra gyakorlatilag folyamatos terhelés mellett üzemelt. A pilótaképzés fejlesztéséhez mindenképpen szükség lesz egy új FNPT II szimulátor beszerzésére, amivel kapcsolatban már elindult a szakmai egyeztetés az ITM és a Wizzair szakembereit bevonva.
A költségeket részben pályázaton elnyert támogatásból (OMFB), részben hazai és külföldi cégektől (többek között az Aeroplex Central Europe, EADS - European Aeronautic Defence and Space Company, Hungarocontrol) támogatásából biztosítottuk. A 2002 évi átadáskor mintegy 100 millió Ft-ot érő berendezés önálló fejlesztés, saját építés (a Müncheni Egyetem Repülés Rendszerdinamikai Tanszék konzultálásával). A repülésszimulátor egyedülálló sajátossága, hogy egyik ülésében a B-737 típusú repülőgép szerinti műszerezettség és vezethetőség biztosított, míg a másik ülésben az Airbus irányításában alkalmazott sidestick található. A két rendszer összehasonlításából született az első doktori értekezés a szimulátor alkalmazásával. Jelenleg oktatási és kutatási célokra használjuk, többek közt a repülőgépvezetők terhelésmenedzsment rendszerének fejlesztéséhez.
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
Törőállvány labor
Alkalmas 3 x 5 m-es szerkezet terhelésére, törésvizsgálatára. Jelentősebb kísérleti vizsgálatok: több repülőgép (pl. Góbé, Koma) terhelés vizsgálata, nagy méretű ventilátorok lapátjainak a szilárdsági vizsgálata helikopter rotorlapát dinamikai jellemzőinek vizsgálata, mérése (az aacheni egyetemmel közösen). Alkalmas pl. nagyobb méretű UAV-k teljes terhelésvizsgálatára. A méréseket közvetlen fizikai kontaktusok, digitális érzékelők és távérzékelés alkalmazásával oldjuk meg.
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
Hajózási labor
A fő eszközünk a vízcsatorna. Viszonylag kis mérete ellenére – köszönhetően a modell-vontatásnak - hajók stabilitásának, hajók körüli áramlásoknak a tudományos igényű mérésére és minősítő mérésére is alkalmas. A rendszer hajócsatornán kívül hajómodelleket, hajómodellt vontató kocsit, videó alapú vizuális megfigyelő rendszert és különböző áramlási és mozgási jellemzők mérésére, automatikus adatgyűjtésére alkalmas számítógépes irányítású mérőrendszert tartalmaz. A rendszer könnyen adaptálható járművek, külső – belső áramlási viszonyainak tanulmányozására és – a hidrodinamikai hasonlóság alapján – felhasználható nagysebességű áramlások, ide értve pl. a szuperszónikus repüléskor kialakuló lökéshullámok bemutatására, vizsgálatára. Kisebb hajó minősítő mérésekre, illetve oktatási célokra is alkalmazható a rendszer.
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
Hőtechnikai labor
Fő eszköze egy gázturbinás próbapad, ami pályázati és vállalati támogatásokkal (LRI, HM), illetve a tanszéki dolgozók munkájával (a gázturbina kedvezményes 35 000 DEM árát „barterbe” ledolgozva) biztosítottuk. A próbapadot központi számítógépre alapozott digitális mérő – adatgyűjtővel és irányítással oldottuk meg. Az első doktori értekezés a próbapadhoz kidolgozott és alkalmazott nem lineáris kontrol – a nyílt irodalomban – elsőként jelent meg. A későbbiek során folyamatosan fejlesztettük a mérő adatgyűjtő rendszert, illetve további gázturbinás próbapadokhoz is hasonló megoldásokat alkalmaztunk. A gázturbinával kapcsolatok kutatások a termodinamikai vizsgálatokkal, CFD elemzéskékkel és fejlett kontrol alkalmazásokkal kiegészülve már nemzetközi kutatásokban (pl. ESPOSA projektben, illetve a Kassai Egyetem Repülőmérnöki Tanszékével közös munkákban) is megjelenik.
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
Air Traffic Management labor
A tanszék 2016-ben a megváltozott iparági igények, az oktatás támogatása, valamint a pozitív pénzügyi lehetőségek miatt úgy döntött, hogy létrehoz egy ATM labort. Enne legfőbb célja, hogy kialakítsunk egy olyan fejlesztő és demonstrációs környezetet, ahol akadémiai keretek között hatékonyan lehet kutatni az új koncepciók, technológiák alkalmazását légiforgalmi irányítói környezetben. Ezzel integráljon és továbbfejlesszen eddig némileg elszigetelten futó kutatás-fejlesztési projekteket, termékeket, technológiákat, feltérképezze és megoldásokat teszteljen, fejlesszen az új technológiákból adódó szakmai kihívások vonatkozásában, támogassa az ATM-hez köthető új kutatás-fejlesztési projekteket (pl. remote tower irányított látvány, eye-tracking alapú irányító képzés). Ezzel lehetőséget adjon a légiforgalmi irányításhoz köthető szimulációs és validációs munkák elvégzésére (munkapult és álpilóta munkaállásokkal) és támogassa az ATM specializáció hallgatóinak gyakorlati foglalkozását olyan eszközökkel, ahol gyakorlatilag is meg lehet mutatni a légiforgalmi irányításhoz köthető legfontosabb rendszereket (pl. munkapult).
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..
CFD labor
A tanszék egy olyan számítógépes laboratóriumot hozott létre, amelyben 4 db ANSYS Multiphysics Campus „research” (kutatói verzió, korlátozások nélkül), 43 db ANSYS Multiphysics Campus „teaching” (oktatási verzió, korlátozásokkal) és 14 db ANSYS HPC párhuzamos számítások elvégzésére alkalmas licensz biztosítja az aktuális oktatási és kutatási feladatok magasszínvonalú teljesítését. A Multiphysics Campus licensz a „Mechanical”, a „CFD” és a „Low and high frequency electromagnetics” modulokat foglalja magában. Ezen kívül, az ANSYS Multiphysics Campus „research” licenszhez tartozó és az ipari feladatok elvégzésre is alkalmas ANSYS Multiphysics „associate” szoftverhez korlátozásokkal biztosított a Tanszék hozzáférése. Az említettek mellett 1 db követésnélküli ANSYS Workbench 13-as Multiphysics „research” és 15 db szintén követésnélküli ANSYS Workbench 14-es Academic „teaching” „Mechanical” és „CFD” licenszekkel is rendelkezünk. A szoftverek megfelelő kihasználtsága érdekében, a kari és a tanszéki hallgatói számítógépes laboratóriumok kialakítása mellett, a következő munkaállomások beszerzésére került sor: 2 db egyedi munkaállomás (AMD Ryzen Threadripper 2970X, Asus nVidia Geforce RTX 2080 TI, 8x16GB RAM) és 2 db HP Z4 G4 típusú munkaállomás (Intel Xeon W-2295, 256 GB RAM, NVIDIA Quadro P2200 5GB).
További információért, kérjük keresse Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..