• UAV elhárító rendszerek használatának jogi és műszaki megoldásai, nemzetközi kitekintés 

A UAV-k észlelése és szükség szerinti elhárítása napjainkban a fejlődő pilóta nélküli légiközlekedés egyik kulcskérdése. A tanulmány során a kutatónak szükséges megvizsgálni a drónelhárítás jelenlegi és várható jövőbeli jogi hátterét, valamint a jelenlegi és fejlesztés alatt álló technológiai megoldásokat. A tanulmány további részében a kutató szabadon megválaszthatja, milyen szempontból kívánja részletesebben vizsgálni a témát. 

  • A virtuális valóság alkalmazási lehetőségei a légiközlekedési szakszemélyzet képzéseiben 

A virtuális- és kiterjesztett valóság (röviden VR) számos lehetőséget tartogat magában az ipar számos területén. Ebben a tanulmányban a légiközlekedéshez kapcsolódó személyzetekre vonatkozóan  nyílik lehetőség megvizsgálni a VR által elérhető előnyöket. A projekt során vizsgálhatók elsősorban a légiforgalmi irányítók vagy karbantartók képzése során  elérhető előnyök, de más szakszemélyzet kapcsán is végezhető kutatás. 

  • A koronavírus járvány (COVID-19) okozta válság hatása a légiközlekedés biztonságára 

A COVID-19 súlyos hatása az általános gazdasági és társadalmi károkon felül kifejezetten érzékenyen érintette a repülés világát. A járattörlések miatt a pilótáknak először vissza kell térni a normál gyakorlathoz, valamint a hosszú időre letárolt repülőgépeknél műszaki kihívások leküzdésére van szükség, mielőtt visszaállhatnak forgalomba. A kutatás során lehetőség nyílik vagy a szakszemélyzethez kapcsolódó emberi és szakmai tényezőket vizsgálni, vagy a letárolás és üzembeállítás műszaki következményeit. 

  • Pilóta nélküli légijárművek jelentette innovációk műszaki, gazdasági és jogi vetületei, ehhez szükséges műszaki követelmények, ellenőrzési lehetőségei. 

A pilóta nélküli légijárművek a repülés új világát képviselik, amelynek kapcsán eddig nem tapasztalt műszaki, gazdasági és jogi kihívások kerülnek előtérbe. A kutatás során az említett területek figyelembevételével a működéshez szükséges szabályozási és műszaki követelmények és ezek megfelelési, ellenőrzési lehetőségeinek vizsgálatára nyílik lehetőség. A kutatás során lehetőség van kitérni a megbízhatóság, hiba- és sérüléstűrés, valamint a karbantartás kérdéseire is.  

  • A légiforgalmi irányításban alkalmazott újdonságok jelentette kockázatok, kihívások és az általuk elérhető hasznok.  

A légiforgalmi irányítás biztonságkritikus funkciót tölt be a repülés világában. A biztonság, hatékonyság és teljesítmény növelése érdekében a területnek folyamatos innovációra van szüksége. A projekt során lehetőség nyílik kutatást végezni a modern fejlesztési irányok kapcsán, ezek lehetnek például távoli torony megoldások, városi légi forgalom irányítása, BVLOS drón folyosó és hasonló innovatív alkalmazások. A projekthez kapcsolódóan szükséges a magyar légtér szerkezetének és használatának mélyreható megismerése. 

  • Szélnyírás információ biztosítása a pilóta nélküli repülések számára, szélnyírás adatok alkalmazása, szél és széllökések hatása 

A pilóta nélküli repülőeszközök időjárással szembeni ellenállásának és valós időjárási körülmények közötti biztonságos működtetésüknek vizsgálata napjaink nagy, ugyanakkor eddig keveset vizsgált kérdése. A projekt során lehetőség nyílik megvizsgálni a szél és széllökések hatását a pilóta nélküli repülőeszközökre, meghatározni a biztonságos repülés számára kockázatot jelentő jelenségeket, illetve kidolgozni, hogy ezeket a jelenségeket hogyan lehet azonosítani és az operátorok számára a legoptimálisabb módon biztosítani.